marți, 17 ianuarie 2012

Trenul de Husi: cronica unui faliment anuntat!



DE RETINUT! "Începând cu data de 14.01.2012, trenul în gara Husi devine amintire"! Iatã cât de simplu, printr-o singurã frazã, se poate anunta sfârsitul unei istorii de 130 de ani! Acum trei zile, la ora 17, 35, "Trenuletul de Husi" a pãrãsit pentru totdeauna "orasul dintre vii".

Ultimii ceferisti rãmasi în garã fãceau ieri cronica unui... faliment anuntat: "Domnilor cetãteni, timp de 130 de ani, de la Crasna la Husi, au circulat trenuri de cãlãtori, marfã si mixte. Rãzboaiele, calamitãtile naturale, alunecãrile de teren, inundatiile, cutremurele sau fel de fel de orânduiri politice, nu au reusit sã opreascã sosirea si plecarea spre si din orasul dintre vii a trenului. Dimpotrivã, s-a vrut dezvoltarea acestuia...".

Mai-marii cãilor ferate au decis: din data de 14 ianuarie 2012, linia Crasna - Husi se închide! Printr-o circularã cu continutul sec, cei sapte angajati rãmasi în garã au fost anuntati simplu cã trenul îsi va înceta activitatea, iar soarta lor rãmâne "în analizã". Oamenii auziserã câteva zvonuri în acest sens, se mai spusese cã trenul merge... în pagubã, dar întotdeauna parcã mai exista o sperantã. Nu si la începutul acestui an, când s-a decis ca, din pricina ineficientei, activitatea sã fie încheiatã. "Am primit în data de 9 ianuarie o informare prin care ni se spunea care sunt mãsurile. Stiam si noi câte ceva, se tot zvonise, dar eram convinsi cã un oras ca Husul si atâtea comune din jur, nu pot fi lãsate fãrã acest mijloc de transport. Dar, iatã cã a venit si ziua asta!", spune Victor Prepelitã, unul dintre cei sapte angajati din garã. De 22 de ani, sustine el , are acest loc de muncã si, din pricina unui atasament lesne de înteles, vrea acum sã trimitã o petitie cãtre Ministerul Transporturilor: "Eu cred cã, dacã semnãm cât mai multi, cei care avem nevoie de acest mijloc de transport, ei vor repune în functiune trenul".

Pagubã la combustibil si la cãlãtori!

BILANT NEGATIV Situatia însã pare ceva mai complicatã, dacã se pune în discutie randamentul acestui mijloc de transport. Regionala Iasi a fãcut numeroase evaluãri din care a reiesit cã activitatea este una extrem de neprofitabilã. Fiecare rutã Crasna - Husi presupune consumul a aproximativ 200 litri de motorinã, iar numãrul cãlãtorilor era întotdeauna mult sub asteptãri. Unele dintre motivele pentru care cãlãtorii preferau microbuzele în locul trenului, le spun chiar ceferistii de la Husi: "Cel mai rãu era cu orele la care erau fixate cursele. Lumea nu avea legãturi bune la orele la care era nevoie. Se astepta mult, apoi se mai mergea si greu. De exemplu, de la Husi la Cretesti sunt 13 kilometri: cu trenul faci jumãtate de orã, iar cu masina 10 minute. Plus cã nici conditiile din vagoane nu erau multumitoare", spune Victor Prepelitã. Mai adaugã apoi cã "au fost si zile mai bune". "Sã stiti cã erau si zile când mergea treaba: aveam duminica, în jur de 70 de studenti care mergeau la Iasi, la facultate. În perioada estivalã, aveam vânzãri mari de bilete cãtre Constanta sau Bucuresti... Nu trebuia sã închidã statia. E pãcat! Poate facem petitia si ne aduce mãcar un motor mai mic, pentru nevoia zonei". Evident, angajatii rãmasi la gara Husi cunosc si situatia reprosurilor prin care s-a subliniat faptul cã din "bietul tren" de Husi se mai fura combustibil, iar cãlãtorii mai mergeau si..."cu nasul", lucruri care adânceau paguba la fiecare bilant al activitãtii. Despre asta, însã, ceferistii vorbesc putin: "Stim si problema aceasta, dar cei care se stiu vinovati, cã sunt si care fãceau treburi din acestea, sã rãspundã....", spune Victor Prepelitã.

"I-am fãcut repede o pozã cu telefonul, zic, poate o fi ultima datã când îl vedem"!

SENTIMENTALI Omul aratã apoi o fotografie fãcutã "Trenuletului de Husi", la ultima sa plecare. "Uitati-l! Când a plecat pe 14 ianuarie din garã, pentru ultima datã, i-am fãcut repede o pozã cu telefonul. Zic, poate o fi ultima datã când îl vedem". La auzul acestor vorbe, casiera varsã câteva lacrimi. "Ea este Ciortescu Iuliana, casiera noastrã. Si dânsa are vechime multã. Si ea i-a fãcut pozã la tren. Cine stie dacã vom reusi ceva cu petitia... Ea va mai sta sigur 3 luni aici si va mai vinde bilete în regim de agentie, dar nu pe ruta Crasna - Husi".

Este posibil sã fie preluatã statia de cãtre un operator privat!

VARIANTE Existã însã date care aratã cã linia va fi luatã de un operator privat, iar unele confirmãri oficiale aratã cã linia Crasna - Husi a fost scoasã deja la licitatie, pe 22 decembrie 2011. "S-ar putea sã vinã un privat, am auzit cã s-a scos la licitatie aceastã linie, dar sigur nu stim nimic", spun angajatii gãrii Husi. Între timp, spun ei, se ocupã de strângerea de semnãturi. Au deja 100, iar cine vrea sã îi ajute în acest sens, este asteptat la Biroul de Miscare din garã. "Voi mai merge si eu prin sate, prin oras, pe la toatã lumea, poate mai semneazã. Vrem ca Ministerul sã vadã cã e nevoie de acest tren", sustine Victor Prepelitã.

Mesajul ceferistilor de la Husi!

APEL "Domnilor cetãteni, timp de 130 de ani, de la Crasna la Husi, au circulat trenuri de cãlãtori, marfã si mixte. Rãzboaiele, calamitãtile naturale, alunecãrile de teren, inundatii, cutremure, fel de fel de orânduiri politice, nu au reusit sã opreascã sosirea si plecarea spre si din orasul dintre vii a trenului, dimpotrivã, s-a vrut dezvoltarea acestuia. În tot acest timp, am servit pentru deplasarea a milioane de oameni în toatã tara si nu numai. În perioada comunistã, periodã în care transportul pe calea feratã a cunoscut cea mai înfloritoare dezvoltare, cetãtenii orasului si ai comunelor arondate beneficiau de legãturi directe cu capitala. Muncitori, elevi, studenti, pensionari, au beneficiat de transportul pe calea feratã. Dacã pânã în 1990 transportul pe calea feratã s-a transportat permanent, din acest an începe regresul, la fel ca întrega economie nationalã. Începând cu data de 14.01.2012, trenul în gara Husi devine amintire. Apelãm la toti cetãtenii care sunt afectati de întreruperea circulatiei pe linia Crasna - Husi sã se alãture în demersul nostru, în speranta cã vom reusi readucerea trenului la Husi. La Biroul de Miscare se gãseste un tabel nominal cu cetãtenii care doresc deja acest lucru".

sursa:vrn.ro

Un comentariu:

Politan Prod 97 SRL spunea...

tRezervoarele ( butoaiele) sunt produse in fabrica noastra din com. Jilava, jud. Ilfov, executate din poliester armat cu fibra de sticla alimentara si au suporti de sustinere pentru asezare orizontala si gura de acces prevazuta cu gaura de fierbere.sunt foarte usor de spalat si nu au nevoie de intretinere anuala. sunt avizate sanitar pentru lichide alimentare de Larex cu aviz seria F nr 005384, si agrementate conform legea 10/1995 cu Agrement Tehnic nr. 003-05/187 -2013
http://www.poli-tan.ro
Fose septice

Bazine –
Rezervoare


Ghivece